Kompetensutveckling för hela arbetslaget!
Kreativitet och inlärning hör ihop
Kreativitet och inlärning hör ihop
Omklädningsrummet är mitt klassrum
Malmö FF:s nya tränare Henrik Rydström är utbildad SO-lärare och ser tränarjobbet som en lärargärning. Han vill ge spelarna utrymme
att vara sig själva och samtidigt pusha dem framåt. Precis som hans egna lärare gjorde.
Mötet med de vuxna gav nya samtal
En utbyteslektion med SFI-studerande gav eleverna i årskurs 3 på Gamlestadsskolan i Göteborg nya perspektiv på livet i Sverige. Dessutom fick de träna på att intervjua och förklara svenska ord.
Tre frågor till Preeti Gahlawat
Preeti Gahlawat, 7–9-lärare på Rödabergsskolan i Stockholm, har fått 2023 års Ingvar Lindqvistpris i NO för sin förmåga att hitta ”nya ämnesövergripande projekt som skapar intresse, nyfikenhet och en kreativitet som utvecklar undervisningen på skolan”.
Tema: Planera för föräldramötet
I detta praktiska avsnitt kan du läsa om:
• Vad är syftet med mötet?
• Två viktiga principer finns för mötet. Bestäm er för en
• Att bjuda in till föräldramötet
• Tre mötesstrukturer – information, diskussion eller handling?
• Ta upp och ta emot jobbiga saker
Läs hela Pedagogik i Praktiken här.
Lektionen: Prata om procenten
Här är ett förslag på en utforskande uppgift där eleverna ska samtala och undersöka begreppet procent. Upplägget är utvecklat av matematikläraren Anneli Hernvald och riktar sig främst till elever i årskurs 7. Uppgiften kan genomföras som en del av en lektion eller som en hel lektion, om du väljer något av förslagen på hur uppgiften kan vidareutvecklas.
Läraren: Samtal utvecklar det matematiska tänkandet
Öppna och utforskande uppgifter och varierade samtalsformer. Det är högstadieläraren Anneli Hernvalds främsta tips för få klassrumsdialogen att lyfta i matematikämnet.
Forskaren: Låt eleverna prata matte
I samtalen med andra lär sig eleverna mycket. Det konstaterar Eva Norén, som varit med och tagit fram en forskningsöversikt om klassrums-
dialog i matematikundervisningen.
En text är inte vad som helst
Under en universitetskurs för ett par år sedan läste jag en artikel, där en koreograf blev intervjuad efter en dansföreställning.