Praktiskt material
Föreläsningar
Lärarsnack med Åsa Fahlén
Åsa Fahlén, aktiv ordförande för Sveriges Lärare, gästar Lärarsnack med Anna och diskuterar skolans likvärdighet. Hon lyfter två aspekter som behöver vara på plats för en likvärdig skola. Skolans finansiering och lärarnas förutsättningar.
- Vi vill att staten ska ta ett större ansvar för skolans finansiering. Det skapar ett likvärdigt ekonomiskt ramverk. Det andra är lärarnas förutsättningar. Vi behöver se till att lärare har ett rimligt antal elever i klassrummen och att det för varje lektions finns avsatt tid för både för- och efterarbete.
Till Lärarsnack med Åsa Fahlén
Per Fagerström - Kollegialt lärande
Foto av Tobias Guldstrand.
Per Fagerström utbildar och handleder lärare i kollegialt lärande för Göteborgs stad och Karlstads universitet och kommer i detta webbinariet diskutera om ämnet tillsammans med Åsa Larsson från Gothia Kompetens.
Under webbinariet diskuteras:
- Vad kännetecknar ett lyckat kollegialt lärande?
- När ska vi använda oss av ett kollegialt lärande – och när ska vi inte göra det?
- Hur kan vi använda ett kollegialt lärande som ett kraftfullt verktyg?
Till Per Fagerströms föreläsning
John Steinberg - Stärk arbetslaget
Foto av Marcus Gustafsson.
John Steinberg är fil.dr i pedagogik och författare till ett femtiotal böcker inom skola, förskola, pedagogik, inlärning, värderingar, ledarskap och kommunikation. I denna föreläsning beskriver John Steinberg hur arbetslagen i skolan kan arbeta för att fokusera på det pedagogiska utvecklingsarbetet och höja undervisningens kvalitet.
I föreläsningen lyfter John bland annat:
- Vikten av struktur
- Metakognition - att ha kunskap om sin egna lärarprocess
- Individuell- och kollektivutveckling
Till John Steinbergs föreläsning
Lärarmaterial
Carl-Johan Markstedt - Lärarguide
Porträttfoto: Marcus Gustafsson.
Carl-Johan Markstedt har utformat Lärarguiden för romanen "Inte längre min," författad av Ann-Helén Laestadius, med förslag på hur arbete med boken kan planeras och genomföras.
Lärarguiden innehåller:
- En presentation av romanen och de viktigaste karaktärerna
- En läsplanering
- Förslag på hur boken kan introduceras i klassrummet
- Frågor att diskutera under läsningens gång
- Avslutande skriftliga och muntliga