Mötet med de vuxna gav nya samtal
En utbyteslektion med SFI-studerande gav eleverna i årskurs 3 på Gamlestadsskolan i Göteborg nya perspektiv på livet i Sverige. Dessutom fick de träna på att intervjua och förklara svenska ord.
Varför flydde du? Vilka lekar brukade du leka? Vilken är din favoritmat från ditt hemland?
Läraren Emma Norrhult berättar att hennes elever i årskurs 3 bubblade av frågor när de skulle få träffa vuxna SFI-elever.
− Många av mina elever känner bara till sin närmiljö i östra Göteborg. När vi gjorde utbytet med en SFI-klass blev det en fantastisk chans för eleverna att ta del av erfarenheter från människor som levt i andra delar av världen.
Emma Norrhult matchades med SFI-läraren Maria Fredriksson genom projektet Världen finns här, som samordnar lärande möten mellan elever i grundskola/gymnasium och vuxna som studerar SFI. Emma Norrhult tror att lärare även skulle kunna kontakta en SFI-utbildning på egen hand för att göra ett liknande utbyte.
− Jag och Maria Fredriksson träffades en gång och planerade för utbyteslektionen. Det fanns färdiga mallar på projektets hemsida, men vi valde att göra ett eget upplägg med svenska och språkträning i fokus. Jag ville att mina elever skulle få öva på att föra samtal genom att göra intervjuer, vilket är en del av kursplanen i svenska.
Inför mötet förberedde sig lågstadieeleverna genom att göra intervjufrågor under två lektionstillfällen. Eleverna övade bland annat på att formulera öppna frågor.
− Vi pratade också om hur viktigt det är att lyssna på svaren. Jag uppmuntrade dem att ställa spontana frågor om de blev nyfikna och ville veta mer om något.
Under utbyteslektionen delades de båda klasserna in i smågrupper med sex till åtta elever i varje grupp.
− Jag förstod att det kändes mindre kravfyllt för de vuxna SFI-eleverna att samtala med barn i stället för vuxna. När de inte hittade rätt ord på svenska hjälpte barnen dem. Ibland googlade de fram bilder tillsammans för att förstå varandra, till exempel när de pratade om olika maträtter.
Några av eleverna i årskurs 3 hade själva rötter i samma länder som SFI-eleverna kom ifrån, till exempel Iran, Syrien och Eritrea.
− En av mina elever ville inte ställa frågor till sin mamma om hennes hemland för mamman blev för ledsen. Men nu fanns det helt plötsligt en möjlighet att ställa dessa frågor.
Efter utbyteslektionen fick eleverna muntligt sammanfatta för varandra vad som sagts i de olika grupperna. Utbytet gav också upphov till nya samtalsämnen i klassen. Det som framför allt fångade elevernas intresse var frågor kring migration.
− Vi har pratat mycket om vad som gör att någon flyr från sitt hemland. Det har blivit många aha-upplevelser. Efter utbytet tror jag att många av mina elever känner att vi i Sverige ska välkomna människor som flyr från krig eller svält.
Ålder: 33 år.
Undervisar i: Svenska och matematik på lågstadiet på Gamlestadsskolan i Göteborg.
Det bästa med att vara lärare: ”Att hjälpa eleverna att hitta kunskaper som vidgar deras världar.”
Gör på fritiden:
Virkar, läser böcker och träffar vänner.
Var inte alltför styrande. Ge eleverna möjligheter att ställa frågor utifrån vad de faktiskt vill veta.
Låt eleverna sammanfatta inför klassen vad de tycker var viktigast under mötet med SFI-eleverna. Det kan leda till nya spännande diskussioner i klassrummet.
Utbytet behöver inte ta mycket tid. Det kan räcka med en gemensam planering av utbyteslektionen tillsammans med SFI-läraren.
Om du inte har ett eget upplägg, använd lektionsbanken på webbsidan varldenfinnshar.se. Här hittar du lektionsmallar anpassade efter årskurser med frågeställningar kopplade till olika teman.
Har du ingen SFI-lärare att samarbeta med? På webbsidan varldenfinnshar.se kan du hitta även det.
Projektet samordnar möten mellan elever inom grundskolor/gymnasier och vuxna som studerar SFI/sva.
Läs mer på varldenfinnshar.se