Kompetensutveckling för hela arbetslaget!
Engagerade lärare ger motivation
Engagerade lärare ger motivation
Ordkonstnär på språng
Han har alltid hållit ett högt tempo, Marcus Berggren. Ibland för att han vill springa till något, som en scen, kärleken eller det ultimata bandet. Ibland för att han vill springa ifrån något, som droger, småstaden eller en ätstörning. Men nu vill han sakta ner och landa – i musiken och i orden.
Tre frågor till Lina Gullbrand
Försteläraren Lina Gullbrand är tillsammans med sin kollega Maria Bäckman aktuell med flera färska böcker för mellanstadieåldern. I en av dem är huvudpersonen ”läshatare” för att skapa igenkänning hos elever som inte läser frivilligt.
Prov efter varje matte-moment
Veckovisa tester i stället för ett eller två stora prov per termin. Så gör matematikläraren Helena Kvarnsell för
att få fler elever att lyckas med matten.
Tema: Dokumentera för utveckling
I det här praktiska avsnitt kan du läsa om:
• Ha koll på ”måsten”
• 8 områden som måste finnas med
• Intervju med dokumentationsforskaren
• Flera matnyttiga workshoppar! Reflektera tillsammans med dina kollegor!
Läs hela Pedagogik i Praktiken här.
Lektionen: Ge exempel som eleverna kan härma
Här ger vi ett förslag på en lektion där du som lärare använder muntligt berättande för att inspirera och utveckla elevernas skrivande. Upplägget är skapat av läraren Karl Rylander och riktar sig främst till elever i årskurs 3. Under lektionen får klassen skriva inledningar på berättande texter
som de sedan arbetar vidare med under kommande lektioner.
Läraren: ”Jag berättade om min frukost”
Vardagsskildringar gör lärandet konkret. Men vänta in klassen – och håll det kort. Det är ett av lågstadieläraren Karl Rylanders främsta tips för muntligt berättande i klassrummet.
Forskaren: Berättande ger wow-effekter
Det muntliga berättandet stärker relationer och väcker frågor som läraren kan bygga vidare på. Det säger Ola Henricsson, som forskar om hur berättelser kan användas i undervisningen.