Verktygens mästare

Varje generation har sina utmaningar, och sitt speciella avstånd till den föregående generationen. Varje generation behöver också människor som lär dem hantera världen, det vill säga goda lärare.

En av de utmaningar dagens unga möter är att hantera en omvärld präglad av de senaste årtiondenas digitala utveckling. Det gäller även digitalisering i skolan.

Det är viktigt att välja rätt verktyg, och då inte minst att tänka på öppna standarder så att man inte helt lämnar över kontrollen till leverantören. Redan att fundera på fördelarna med lösningar baserade på öppen källkod är ett tydligt steg framåt.

Nästa steg är att använda verktygen rätt, och det gäller oavsett om verktyget är en hammare eller en webbrowser. Ungdomar behöver lära sig att använda en dator, och ibland även att programmera, men också att fungerande datorsystem är mer än enstaka appar.

Vidare behöver skolan även lära ut hur man förhåller sig till olika källor på internet och skyddar sig från olika sorters angrepp, lika naturligt som man lär ut vad som kan förväntas av en dagstidning. Alla behöver kunskap för att inte bli del av någon besinningslös mobb, vare sig det gäller att slänga ur sig hotelser eller att med bästa vilja i världen sprida en ”efterlysning” som leder till att någon med skyddad identitet får nya besök av sin förföljare.

Precis som när man lär sig ett hantverk, behöver eleven en mästare att lära av och ta efter. En bra lärare kan vara skillnaden mellan att inte förstå poängen med baskunskaper och att ta in både sådana och mycket annat på ren lust. En engagerad lärare kan vara skillnaden mellan att det ändå inte är någon idé att försöka, och att ansträngningen i sig ger tillfredsställelse. Skolans verktyg varierar över tid, men det viktigaste förblir att ha skickliga och kunniga lärare.

Kikare

Framtidens skola:
Skolans verktyg varierar över tid, men det viktigaste förblir att ha skickliga och kunniga lärare.

Läs fler

Monika Orski

Monika Orski

Civilekonom, författare, föreläsare och ordförande i Mensa.

 

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant