Fler elever får komma till tals

En av de tekniker, som för mig och mina elever har fungerat allra bäst för att få till effektiva klassrums­diskussioner där så många elever som möjligt är aktiva och ges talutrymme, är den som brukar kallas no hands up. Enkelt förklarat går det ut på att eleverna inte får räcka upp handen för att svara på frågan. I stället slumpar läraren fram namnet på näste talare, vilket gör att vilken elev som helst kan få frågan.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Patricia Diaz

Patricia Diaz

Språk- och förstelärare med fokus på att utveckla det formativa arbetet, ofta med hjälp av digitala verktyg. Hon har skrivit Arbeta formativt med digitala verktyg och Webben i undervisningen – digitala verktyg och sociala medier för lärande (Studentlitteratur, 2014 resp 2012).

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant