”Krisberedskap byggs av relationer”

När en kris slår till är det för sent att börja förbereda sig. Den trygghet som är så viktig i en krissituation grundläggs i vardagen – i relationer, rutiner och samtal.

Den senaste tidens händelser har visat att kriser i skolan kan ta många former. Samtidigt har lagstiftningen skärpts. Numera kräver skollagen att alla skolor har en beredskapsplan för allvarliga våldssituationer. Men i mötet med det oförutsägbara är det inte bara planen i sig som är avgörande, utan hur väl den är förankrad i verksamheten. Det handlar om att öva, inte bara brandlarm, utan också på att möta hotfulla vårdnadshavare, kommunicera under stress och hantera den oro som uppstår i efterdyningarna.

I detta nummer möter du exempel på skolor som tar beredskap på allvar. På Liljeskolan i Trelleborg används larmappar, övningar för pågående dödligt våld och till och med undervisning utan el och vatten. Rektorn Magnus Wikström påminner om att relationer är grunden: eleverna behöver veta vilka vuxna de kan lita på. Även Djeno Mahic, rektor under attacken mot Kronan, framhåller att det inte räcker med planer. Det krävs ett närvarande ledarskap och ett arbetslag som håller ihop.

Krisberedskap är alltså inte bara en fråga om dokument och riktlinjer. Det är i hög grad relationellt. En stark gemenskap i kollegiet, fungerande kommunikationsvägar, och en kultur där vi vågar tala om det svåra. Det är det som avgör hur vi klarar av det oväntade. Det gäller både det lilla, en elev som blir allvarligt sjuk, och det stora som våldsamma händelser på skolan.

Att bygga motståndskraft hos både elever som vuxna är vår gemensamma uppgift. Vi gör det genom planering och rutiner, men framför allt genom relationer och förtroende.

Malin Ring

Malin Ring

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant