Det förebyggande krisarbetet
I den här workshoppen får du reflektera över vikten av förebyggande krisarbete.
Gör gärna workshoppen tillsammans med kollegor.
Steg 1. Erfarenheter från Liljeskolan
I reportaget från Liljeskolan i Trelleborg beskriver rektor, lärare och annan personal hur skolan arbetar med att förebygga kriser.
Vilka exempel ges på åtgärder som skolan gjort för att utveckla beredskapen?
Hur förbereder skolan eleverna på olika krissituationer?
Vad är syftet med de trygghetsvandringar som genomförs en gång per år?
Vilka utmaningar och farhågor med det förberedande arbetet lyfts i artikeln?
Steg 2. Egna tankar
Vilka tankar väcktes hos dig under läsningen av reportaget? Var det något särskilt du fastnade för?
Flera i personalen framhåller goda relationer som en viktig skyddsfaktor. På vilket sätt kan goda relationer vara en skyddsfaktor?
Vilka utmaningar ser du med det förebyggande arbetet, till exempel vad gäller att föra samtal med elever om den här typen av frågor?
Steg 3. Skolans krisplan
För att kunna hantera oväntade händelser behöver skolan ha en organisation, rutiner och handlingsplaner, skriver Skolverket på sin webbplats. Hur ser det förebyggande krisarbetet ut på din skola? Hur ser era rutiner ut? Har skolan en krisplan? Vad innehåller den?
Tips! Det förebyggande krishanteringsarbetet – att tänka på
I boken ”Krishantering i skolan” ger författaren Katarina Tingström bland annat följande tips på hur skolor kan arbeta förebyggande:
Mental förberedelse och gemensamt förhållningssätt. Alla medarbetare behöver vara delaktiga i det förebyggande arbetet och ha liknande syn på hur skolan ska handla vid allvarlig kris. För att säkerställa detta är det viktigt att prioritera utbildning och kontinuerliga övningar.
Öppen kommunikation och samarbete. Återkommande samtal om krishantering på arbetsplatsträffar främjar en kultur av öppenhet, där medarbetare kan dela farhågor och tankar och diskutera vad de kan bidra med och vad
de inte upplever sig ha kapacitet till.
Checklistor. En del av arbetet bör vara att ta fram checklistor som ger vägledning i hur man ska agera i den akuta fasen. Listorna ska vara lättillgängliga, korta, precisa och skrivna med ett enkelt språk.



