Vad gör du helst utan digitala verktyg?

Grundskoletidningen lät några av våra mest kända digitala profiler i skolan reflektera över vad de helst gör utan digitala verktyg
i undervisningen. En hel del, visade det sig.

Uppmuntrar att skriva för hand

Rickard Nordström
Speciallälärare i årskurs 4–6, Stora Hammars skola i Höllviken – också känd under titeln Magister Nordström i sociala medier
Svar: – Det finns många fördelar med digitaliseringen. Men det jag märker är att elever som inte har jobbat så mycket med sin handstil halkar efter. Det har ju blivit populärt med STL, där man lär sig att skriva på dator. Men i dag ser vi lärare att många elever skriver dåligt. Det handlar både om handstilen, och om stavningen.
– Jag pratar jättemycket med barnen om att det är viktigt att skriva för hand. Hos mig får de alltid välja mellan dator eller penna. Och fler och fler väljer pennan eftersom de förstår hur viktigt det är. Vi behöver gå tillbaka till det traditionella skrivandet.

Vill ha läromedel på papper

Sara Bruun
Högstadielärare i engelska och tyska, Ringsjöskolan i Höör – föreläser och skriver om digitala arbetssätt i klassrummet
Svar: – Jag vill ha riktiga läromedel på papper, av två anledningar. Dels har jag inte hittat några digitala läromedel som håller måttet, dels är datorn ett otroligt distraktionsmoment i stökiga grupper. Jag har varit med om elever som har tittat öppet på porr under lektionen, för att provocera. I stökiga grupper plockar jag helt enkelt bort alla datorer och telefoner, och så börjar vi om.
– De digitala verktygen ska användas till sådant som inte går att göra med papper och penna, till exempel att ha kontakt med en vänskola i Tanzania eller att redigera en text effektivt. Men det som går att göra lika bra med papper och penna – gör det.

Brainstormar helst för hand

Camilla Askebäck Diaz
Högstadielärare i matematik och NO och förstelärare i digitala verktyg, Södermalmsskolan i Stockholm
Svar: – Jag är en väldigt digital människa. Men när jag brainstormar med kollegor eller elever vill jag gärna skriva på en white­board. Då får man snabbt en visuell bild framför sig på en stor yta, och det man skriver behöver inte vara så perfekt. Sedan kan man strukturera upp det digitalt.
– Kopplat till undervisningen uppmuntrar jag alltid mina elever att ha ett papper bredvid sig och klottra när de löser problem i matematik. Nu finns det ju digitala program för att klottra med penna. Men de tycker jag inte ger samma känsla.

Rickard Nordström

Sara Bruun

Camilla Askebäck Diaz

Prev
Next

 

Läs fler

Anna Grettve

Anna Grettve

Oj, är du inte prenumerant?

Den här artikeln kan endast läsas av dig som prenumererar på Grundskoletidningen Pedagogisk snabbguide.

Så här kan du läsa vidare
Logga in eller börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide.
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant