Kompetensutveckling för hela arbetslaget!

Vem ska bestämma över skolan?

Det här med att tappa eleverna på vägen är ett skäl till att vi valde Trender & reformer som tema för vårens sista nummer. En viktig del av den problematiken handlar nämligen om svenska skolans bekymmer att hela tiden tillgodose behov som finns utanför skolan, i stället för att sätta eleven först.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

#3
Årgång 43 - 2018
TEMA:
Årgång 43 - 2018
TEMA:
Trender och reformer

Vem ska bestämma över skolan?

Det här med att tappa eleverna på vägen är ett skäl till att vi valde Trender & reformer som tema för vårens sista nummer. En viktig del av den problematiken handlar nämligen om svenska skolans bekymmer att hela tiden tillgodose behov som finns utanför skolan, i stället för att sätta eleven först.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Porträttet

”Mina inre röster utmanar mig”

Han har länge försökt fly från sin febrila hjärnaktivitet. Nu har ekonomiprofessorn Micael Dahlen slutat springa och accepterat sig själv som han är. Något skolan aldrig gjorde.



– Jag fick lära mig att jag var en konstig typ, en som var för mycket och skulle må bättre av att vara lite mindre.

Nr 3: 2018
TEMA
Trender och reformer
TEMA: Trender och reformer

Johanna Ringarp: Skolan är redan statlig

Skollagen, läroplanerna och lärarutbildningen. Staten håller skolan i ett fast grepp och har nyligen försett Skolinspektionen med större muskler. Så vad återstår egentligen att förstatliga, undrar forskaren Johanna Ringarp.

TEMA: Trender och reformer

Här ska lärarna ta tillbaka ledarrollen

På lärarutbildningen i Uppsala är målet att de blivande lärarna ska våga vara ledare i klassrummet. Det är en strävan bort från en av de starkaste

pedagogiska trenderna under de senaste decennierna – läraren som en coach snarare än som ledare.

NYHET! Pedagogisk snabbguide - nu även digitalt

Tema: Föräldramötet

I den här praktiska handboken får du: 

·       Rutiner och strukturer för lyckade möten

·       Formuleringar att använda i mötets olika faser

·       Förslag på kreativa möten

·       Exempel och reflektionsfrågor

Du som prenumerant kan läsa tidningen här!

Nr 3: 2018

Grundskoletidningen - digital

Bra att veta! Oavsett vilken prenumeration du har ingår: 

  • Inlogg till e-tidningen och Grundskoletidningen.se med aktuella utgåvor och arkiv.
  • Nio extra konton att dela ut, som ger dina kollegor tillgång till e-tidningen, grundskoletidningen.se och nyhetsbrevet.

Pst! Pedagogisk Snabbguide ingår nu i huvudtidningen och heter numera Pedagogik i praktiken! Läs hela tidningen här

Läs tidningen här.

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant