Med hjärtat i värdegrunden
När Ulrica Colliander var rektor för Karlbergs F–3-skola i Stockholm slopade hon ordningsreglerna och införde sex hjärtan i stället. För det fick hon priset Årets värdegrundsarbete 2021.
Under tiden som rektor på Karlbergs skola i Stockholm valde Ulrica Colliander bort ordningsreglerna. I stället utvecklades sex hjärtan som i klara färger framhäver skolans värdegrund och förhållningssätt.
– Eleverna arbetar med hjärtana kontinuerligt under året. De tas hem som läxa och diskuteras med vårdnadshavare. Dessa hjärtan finns synliga i skolans alla lokaler, säger Ulrica Colliander som i dag är rektor för Tullgårdsskolan i Stockholm.
När personalen reviderade skolans ordningsregler väcktes idén kring sex hjärtan. I stället för att eleverna fick höra vad de inte fick göra, fick de i stället veta vad som förväntades av dem. Det hela resulterade i ett systematiskt arbete, där eleverna varje vecka i början av läsåret tar hem ett hjärta och diskuterar innehållet med sina vårdnadshavare. Vilket hjärta som gäller för veckan bestämmer lärare och elever tillsammans vid klassråd.
– All personal har utskrivna och inplastade hjärtan på sin nyckelring runt halsen och om det uppstår en situation med någon eller några elever, så är det lätt att plocka fram och diskutera saken utifrån våra hjärtan, säger Ulrica.
Värdegrundsarbetet fokuserar på saker som normkritiskt förhållningssätt, FN:s barnkonvention, Stopp min kropp och nätsäkerhet.
– Som en del av vårt värdegrundsarbete har vi köpt in böcker kopplade till olika områden. Det ger en gemensam grund för vårt arbete med värdegrund på skolan, säger Ulrica.
För att aktivera eleverna själva tar skolan hjälp av tvärgrupper. Här ingår elever från alla årskurser, från förskoleklass till årskurs tre, som får chans att lära känna varandra utanför sina vanliga klasser.
– Under tre tillfällen per termin har de en lektion tillsammans med olika innehåll. All personal är uppdelad och har ansvar för en grupp av elever från samtliga årskurser, säger Ulrica.
Centralt för lärarnas arbete är ett gemensamt OneNote-dokument, som tydliggör vilka områden som ska täckas under respektive månad. Här samlar de tillsammans material, länkar, mallar för planering och utvärderingar.
– Det ger en röd tråd i planeringarna, men också inspiration till olika årskurser, säger Ulrica.
Ulrica Colliander beskriver värdegrundsarbetet som en pågående process som kräver lite extra engagemang från personalen. På personalmöten får de till exempel ta ställning till olika påståenden och diskutera dessa i mindre grupper.
– Detta för att vi ska enas kring vårt förhållningssätt på skolan, till exempel diskussioner kring mössa eller keps inomhus, säger Ulrica och fortsätter:
– Vi har även arbetat med implementering av ett salutogent förhållningssätt. Först hade vi samtal i personalgruppen kring olika case för ökad förståelse och samsyn. Vi har haft ett återkommande arbete med värdegrunden för att synliggöra personalens olika förutsättningar. På APT har vi diskussioner för att få ökad samsyn och förståelse bland personalen.
Så här kan ni arbeta systematiskt med värdegrundsfrågor:
Skapa förutsättningar under konferens-tid. Där kan man göra en samplanering och påbörja ett kontinuerligt arbete för all personal på skolan, oavsett profession. Arbeta gärna med visuellt stöd för yngre elever. På Karlbergs skola valde vi hjärtan, som med olika färger framhäver värdegrund och förhållningssätt.