Så lyckas ni med utvecklingsarbetet!

Tro på medarbetarna och lev som du lär. Det är två av Erlaskolans råd till den som ska leda skolans utvecklingsarbete. 

1. Arbeta i team
Skolutveckling blir bäst när verksamheten själv efterfrågar förbättringar samt stöd och hjälp för att komma framåt. Huvudmannen hjälper till med att synliggöra behov och stödjer i hur man systematiskt kan gå tillväga. Att rektor själv deltar aktivt i planering och genomförande är en framgångsfaktor.
2. Tro på medarbetarna
Om en medarbetare är tveksam i processen, lyssna på vad som ligger bakom och se om det finns hinder som kan undanröjas. Sänk inte dina förväntningar! Uppmuntra varje initiativ som leder framåt mot målet. Använd medarbetarnas kompetens och synliggör den.
3. Prioritera
Skapa organisatoriska förutsättningar, till exempel genom öronmärkt utvecklingstid på schemat som inte får störas av infrastrukturfrågor eller väljas bort ”för att det finns så mycket som behöver göras”. Var uthållig genom att prioritera få utvecklingsområden över längre tid, så att den samlade kraften och kompetensen riktas åt samma håll.
4. Lev som du lär
Rektors pedagogiska ledarskap och praktiska modellerande av önskade förhållningssätt och pedagogiska metoder kan inte överskattas.
5. Våga
Våga pröva, misslyckas och pröva igen, det vill säga våga ändra till det som faktiskt fungerar bättre. Våga ta gemensamma beslut som alla jobbar efter så att man kan stå enade och säga: så här gör vi!

Vill du läsa mer? Bli prenumerant!

Du får 6 nr av Grundskoletidningen och Pedagogisk Snabbguide för 1099 kr exkl. moms.

Så här kan du läsa vidare
Börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide..
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant