Hallå där!

Under 2020 kommer varje nummer av avdelningen ”I klassrummet” att fokusera på hur du som lärare kan få in frågor om klimatet och hållbar utveckling i din undervisning. Carl-Johan Markstedt fortsätter vara journalisten och redaktören bakom dessa texter.

Calle Markstedt1. Varför valde du den här inriktningen?
Därför att detta är vår tids stora fråga. Att undervisa om hållbar utveckling är ett ansvar för lärare i alla ämnen. Miljöperspektivet lyfts fram i läroplanen som ett av skolans övergripande uppdrag. Jag vill undersöka hur undervisning om klimatet och hållbar utveckling mer konkret kan se ut i olika ämnen.

2. Hur ska man använda texterna?
Tanken är att texterna ska ge både fördjupad kunskap och handfasta tips. Varje nummer har intervjuer med såväl forskare som lärare. Och färdiga lektionsupplägg! Ett tips är att läsa och diskutera texterna med kollegor. Frågor att fundera på i kollegiet kan vara vilka tankar, idéer och frågor den forskning som lyfts fram i intervjuerna väcker, och hur de färdiga lektionsuppläggen kan användas i era klassrum.

3. Blir det några andra förändringar i upplägget?
Förhoppningsvis ska lektionsuppläggen bli ännu fylligare. I det här numret finns exempelvis ett lektionsupplägg som sträcker sig över tolv lektionstillfällen. Dessutom gör vi om designen lite för att texterna ska bli ännu mer tillgängliga.

4. Vilka ämnen kommer du att skriva om?
Vi börjar i detta nummer med slöjd. Andra ämnen som kommer att komma i senare nummer är bland annat svenska, historia och idrott.

Vill du läsa mer? Bli prenumerant!

Du får 6 nr av Grundskoletidningen och Pedagogisk Snabbguide för 1099 kr exkl. moms.

Så här kan du läsa vidare
Börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide..
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant