Fakta och fantasier

Källkritik är något vi har arbetat mycket med i skolans värld och som vi fått anledning att fundera ännu mer på under året. Att faktagranska information om en ny pandemi där många frågor dessutom saknar säkra svar eller svar överhuvudtaget, har varit utmanande.

Vi som arbetar inom skola och fritidshem får ofta en viktig roll som informationsbärare i kriser. Förutom att förstå och hantera vår egen oro består vårt uppdrag också av att lugna och förmedla korrekt information till elever och vårdnadshavare.

Under vårterminen har alla kämpat med att skapa en god verksamhet utifrån förutsättningar som ändras dagligen. Vi har hittat nya sätt att mötas, kommunicera och arbeta för att skapa en säker arbetsmiljö. Nu kommer vi efter ledigheten tillbaka till en fortsatt föränderlig vardag.
Min egen semester avslutades i år med ett inspirerande besök på Avesta Art och det högaktuella temat Facts and fantasies. Besöket bokades på nätet som säkerställde att alla besökare tryggt kunde spridas ut över den 6000 kvadratmeter stora ytan. Men när årets tema planerades kunde nog ingen ana hur starkt vi skulle leva i behovet av att veta vad som gäller men också hur vi alla på ett nytt sätt blivit medvetna om svårigheten i att spegla fakta. Årets utställare lyckas på ett fantastiskt sätt fånga frågan som är typisk för vår samtid: Hur vet man vad som är sant?

Pärlan i utställningen är utan tvekan Aquanauts – Expeditionen till Siljansringen 1897. En berättelse om hur två kvinnor reser till Siljan för att utforska effekterna av det meteoritnedslag som inträffade där för 370 miljoner år sedan. I utställningen får man följa deras dagboksanteckningar och bildmaterial dag för dag. Jag var inte påläst i förväg och var övertygad om att det jag såg var sant. Det var först vid dagboksanteckningarna om övernaturliga varelser som jag förstod att det inte stämde.

Känslan av att inte veta vad som var sant eller falskt var påtaglig och till sist besökte jag befolkningsregistret för år 1897 och kunde konstatera att kvinnorna jag läste om inte hade funnits.

Höstterminen som just har börjat kommer att vara annorlunda. Vi kommer fortsatt att verka under en pågående pandemi. Vårt uppdrag är fortsatt viktigt och svårt och vi kommer inte alltid att hitta svar på de frågor vi och våra elever möter. Jag vet att vi kommer att klara det bra, men jag vill uppmana er att vara rädda om varandra och visa hänsyn. Vi behöver stötta och hjälpa varandra för att klara ovissheten.

Luftkram på er!

Läs fler

Jenny Stanser

Jenny Stanser

Jenny Stanser är verksamhetschef för grundskola i Södertälje kommun. Arbetade tidigare som lärare och skolledare i Stockholms stad. Dalkulla i exil.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant