Workshop: Vad betyder studie­motivation för dig? 

I den här workshoppen får du reflektera över hur du ser på studiemotivation och sätta ord på dina tankar. 

Antingen funderar du på egen hand med hjälp av frågorna eller så samlas ni några kollegor och fördjupar reflektionen utifrån era olika perspektiv.

Steg 1. Vad betyder studiemotivation för dig?

  • Tänk tillbaka på tillfällen när du har studerat. Hur var din studiemotivation för de uppgifter som du fick genomföra? 
  • Var det inre eller yttre motivationsfaktorer som styrde dina studier? 
  • Hur brukar du utveckla din studiemotivation i olika lärsammanhang? 
  • Vad brukar du tänka om orsaker till elevers studiemotivation?

Steg 2. Hur märks studiemotivation eller brist på studiemotivation? 

  • Hur ser studiemotivation ut i klassrummet? Beskriv vad du ser när elever visar studiemotivation. 
  • Vad säger elever när det märks att de är studiemotiverade? 
  • Hur ser motsatsen ut, när det märks att studiemotivationen är låg?

Steg 3. Vilka faktorer påverkar studiemotivationen på skolan? 

  • Vad kan hindra studiemotivationen för just era elever?
  • Hur brukar du och dina kollegor försöka påverka elevers inre motivation? 
  • Ge exempel på hur ni på skolan försöker påverka elevers yttre motivation! 
  • Hur kan du, på egen hand och tillsammans med kollegor, påverka elevernas studiemotivation? Ta gärna hjälp av Alva Appelgrens aspekter som påverkar motivationen (sid 14). 

Carl-Johan Markstedt

Carl-Johan Markstedt

Gymnasielärare i svenska och historia, journalist och föreläsare.

Helena Wallberg

Helena Wallberg

Gymnasielärare och specialpedagog, föreläsare och utbildare inom lektionsdesign och differentierad undervisning.

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant