Win–win med lärlingsutbildning

I samband med Gy11 återinfördes lärlingsutbildning på gymnasieskolan, men trots att det gått sju år sedan införandet är det långt ifrån alla gymnasieskolor som erbjuder denna utbildningsform. År 2016 startade Skolverket på uppdrag av regeringen stödverksamheten Lärlingscentrum med syfte att höja kvaliteten på lärlingsutbildningarna och öka antalet lärlingar i gymnasieskolan. Det är också möjligt för skolhuvudmannen att söka statsbidrag för att kunna starta lärlingsutbildningar.

”Lärlingsutbildning är en fantastisk möjlighet för ungdomar som lär sig bäst genom praktiskt arbete.”

Alla yrkesprogram har möjlighet att erbjuda lärlingsutbildning – det är upp till respektive huvudman att besluta om antalet platser. En självklar förutsättning är att det finns arbetsplatser med bra handledare som är villiga att ta emot lärlingar. Nästa steg är att strukturera utbildningen, till exempel vilka kurser som ska praktikförläggas och praktiska detaljer kring schema. Det är också viktigt att ha en tydlig ansvarsfördelning så att alla vet vem som ska göra vad.

Lärlingsutbildning är en fantastisk möjlighet för ungdomar som lär sig bäst genom praktiskt arbete och som snabbt vill komma ut i arbetslivet. De får en gedigen utbildning och skapar viktiga kontakter för framtiden samtidigt som branscherna får möjlighet att säkra den egna kompetensförsörjningen. Det är dock viktigt att poängtera att lärlingsutbildningen inte är för elever som vill ta en enkel väg genom gymnasieskolan. Tvärtom ställer den höga krav på ansvarstagande, då man ska klara av såväl det arbetsplatsförlagda som det skolförlagda arbetet.

Huvudprinciperna för lärlingsutbildning

• Eleven gör minst hälften av sin utbildning på arbetsplats.
• Eleven genomför samma kurser som elever på skolförlagd utbildning – skillnaden är att kurserna är praktikförlagda.
• Eleven får samma yrkesexamen som elever på skolförlagd utbildning.
• Lärlingsutbildningen kan påbörjas första, andra eller tredje läsåret.
• Ett utbildningskontrakt ska alltid upprättas mellan elev, skola och arbetsplats.
• I vissa fall kan eleven beviljas gymnasial lärlingsanställning, vilket innebär att de får en viss lön under sin praktik.
• Elever betygssätts av sin yrkeslärare efter samråd med handledare.

 

Tove Phillips

Tove Phillips

Redaktör och gymnasielärare

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant