Bedömning: Gör rätt från dag ett!

Det är åtta månader kvar till betygssättning, men redan nu är det en bra idé att ta ställning till hur du ska lägga upp kursplanering, bedömningsmoment och dokumentation för att underlätta bedömningen av elevernas kunskaper.

• Gör kursplanering utifrån det centrala innehållet

Din kursplanering säkerställer att du får med alla delar i kursens centrala innehåll. Du väljer själv en lämplig ordning så att kursens innehåll får en naturlig progression. Ett sätt att skapa marginaler är att planera in alla obligatoriska moment före påsk så att tiden därefter kan nyttjas till kompletteringar för de elever som missat vissa moment och till fördjupningar för de elever som vill nå högre.

• Planera in flera bedömningstillfällen för varje kunskapskrav

Läraren ska se till att elever har möjlighet att visa sina kunskaper på olika sätt och vid flera tillfällen – varje kunskapskrav ska därför ingå i flera bedömningstillfällen under läsåret.

Det är elevens kunskaper vid kursens slut som avgör det slutliga betyget, men eftersom det är svårt att bedöma allt precis innan betygssättning måste man som lärare även beakta det som framkommit under kursens gång.

För varje bedömningsmoment ska det vara tydligt för såväl dig som för eleverna vad det är som bedöms. Använd gärna bedömningsstöd och exempeltexter från Skolverkets bedömningsportal för att klargöra skillnaderna mellan de olika betygsstegen.

• Ta ställning till vilka nivåmarkörer som ska användas

Du väljer själv vilka nivåmarkörer du använder på prov och uppgifter, men betygsstegens mer generella formuleringar räcker sällan till för att täcka de detaljer som bedöms vid enskilda uppgifter.

• Skapa smidigt system för dokumentation och feedback

Om dokumentation av elevernas resultat säger Maria Edeskog vid Skolverkets upplysningstjänst: ”Det finns inga krav på att läraren ska dokumentera allt kunnande eleven visar. Det finns inte heller några bestämmelser som beskriver hur dokumentationen ska utformas. Däremot är det viktigt att formerna för dokumentation säkerställer ett brett och varierat underlag.

Vid betygssättningen beaktas all tillgänglig information om elevens kunskaper, det innebär både primär och sekundär dokumentation, men även sådant som läraren minns men inte har dokumenterat.” För att underlätta för dig själv är det bäst att skapa ett genomtänkt system för dokumentation.

I digitala system är det ofta möjligt att ge eleverna direkt tillgång till resultat, bedömningar och feedback, vilket är viktigt för elevernas kunskapsutveckling.

Tips! Gör Skolverkets webbkurs i bedömning och betygssättning för att utveckla ditt eget bedömningsarbete. Gå in på: skolverket.se/kompetens-och-fortbildning/larare/bedomning-och-betyg

 

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant