Svåra frågor och själsdödande papper

Gymnasiemagasinets andra nummer tar på olika sätt upp laddade och svåra frågor i klassrummet och vad lärare kan göra när det som sägs i klassrummet krockar med de värden som skolan och lärare ska stå upp för.

I en av våra artiklar intervjuas forskaren Christer Mattsson om hur lärare bäst kan agera när elever ger uttryck för intoleranta åsikter. Empatisk nyfikenhet är hans ledord. Vi har också följt en gymnasieklass till Nobelmuseet i Stockholm där eleverna får testa gränserna för yttrandefriheten och träna sin förmåga att argumentera och ta ställning.



Religionsämnet är ett ämne som till sin natur innehåller frågor som kan väcka starka känslor hos eleverna – oavsett om det handlar om trosfrågor eller etiska diskussioner om dödshjälp, abort eller sex och jämställdhet. ”Men jag tror inte att man ska vara rädd för det”, säger forskaren och för detta religionsläraren Olof Franck i vår intervju. Tvärtom menar han att det är en förmån att få leda samtal i klassrummet ”utifrån den demokratiska grundförutsättningen att vi människor har rätt att tycka olika”.



Jassim Ahmadi är socionom och skolutvecklare och utbildar lärare i socialt ledarskap med målet att hjälpa lärare att skapa trygghet och arbetsro i klassrummet. Du läser mer om hur han arbetar i vår intervju.



Gymnasiemagasinet innehåller också en rad konkreta tips om alltifrån läxor och utomhuspedagogik till hur du främjar närvaro i skolan.  



Dessutom får du träffa Jonna Bornemark, filosofen som i sin senaste bok går till storms mot vår tids mätande, det hon kallar ”förpappringen” och den till synes oändliga dokumentationen. Hennes tips till lärare som vill göra motstånd: ”Börja med att lägga de mest själsdödande papperen underst i högen.”



Trevlig läsning!

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Åsa Larsson

Åsa Larsson

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant