Nödvändigt med skolbibliotekarie

För ganska många år sedan var jag med i uppstarten av en skola i en av Stockholms förorter. Det var en skola som bemannades med nyutexaminerade lärare. Något skolbibliotek var absolut inte att tänka på. Eller snarare, alla fick i uppdrag att ta med sig böcker hemifrån för att skapa ett skolbibliotek. Det uppdraget gick till både elever, föräldrar och personal från skolledning. Bokhyllor placerades ut sporadiskt i skollokalen. De fylldes på med böcker från de hem som kände att de kunde avvara några gamla pocketar. Någon ungdomslitteratur var det inte tal om. Det var deckare och annan litteratur som lästs av vuxna och inte längre passade dem. 

Temat för det här numret av Grundskoletidningen är skolbibliotekets roll och hur viktigt biblioteket är för elevers lärande. Detta har visat sig i undersökning efter undersökning, men ändå verkar man inte ta det på fullt allvar. De viktiga demokratiska rättigheterna att kunna läsa och skriva och ha digital kompetens är förutsättningar för inlärning. År 2017 presenterades en undersökning av Cecilia Gärdén vid Bibliotekshögskolan i Borås som visade tydligt på skolbibliotekens roll vid elevers inlärning och läsutveckling. Den visade också på att det är viktigt med bemannade skolbibliotek, men det ska inte vara vem som helst utan en utbildad bibliotekarie. 

I dag är skolbibliotekarien viktigare än någonsin. Läsförmåga, digital kompetens och inte minst källkritisk förmåga är grundläggande förmågor i det demokratiska samhället.  

I vårt tema kan du bland annat läsa om hur Ulrika Centervall i sin avhandling lyfter vilken skillnad skolbiblioteket gör. Hon har intervjuat skolbibliotekarier i tolv kommuner med väl fungerande skolbibliotek. Där framgår att möjligheten att bedriva meningsfull skolbiblioteksverksamhet gör skillnad för eleverna. 

Sedan får ni inte missa reportaget om Fred Taikon. Han kämpar för romernas rättigheter och han gör det dygnet runt och med ett enormt engagemang. 

Trevlig läsning!

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant