Vi måste hjälpas åt för att hitta balansen​

Bli utbränd eller bli blasé. Det är de två extremerna som rektorer i dag pendlar mellan, konstaterar Peter Sund, rektor för Sveriges största högstadieskola.

I reportaget på sidan 18 får vi följa honom under en arbetsdag, som innehåller allt från mejlhantering och möten om hur skolans mappstruktur kan bli tydligare, till medling i bråk mellan elever och informationsdragning för barn- och utbildningsnämnden.

Det här numret av Grundskoletidningen har temat ”Uppdrag rektor”, och med det försöker vi bland annat bena ut de olika roller rektorn har. Det kan vara bra för alla inom skolan att se och få klarhet i den mycket mångfasetterade yrkesrollen. Det skapar förhoppningsvis större förståelse och ett lättare samarbete i hela skolan.

Ett stort problem som många gånger sätter käppar i hjulet är att skolor inte är organiserade för att ge skolledaren de bästa förutsättningarna att leda skolan. Rektor hamnar alltför ofta långt borta från det pedagogiska arbetet och måste i stället ägna alltför mycket tid åt administration.

En annan sak som försvårar arbetet och kontinuiteten är att man på skolan inte får behålla sin personal, och det handlar inte bara om lärarbrist. Förra läsåret bytte var fjärde rektor arbetsplats. Det blir självfallet då svårt att få till strukturer och en bra organisation.

Förutom det handlar ledarskapet också om att skapa en kultur där alla trivs och det är en fråga om ledarstil. Merparten av lärarna vill ha en ledare som ger tydliga ramar, visar bland annat Monika Silverplats Skytts forskning. I intervjun på sidan 32 får ni träffa rektorerna Jenny Stanser i Stockholm och Truls Katsler i Eslöv, två rektorer med olika förutsättningar och olika ledarstilar, men som nått samma resultat – att förvandla sina skolor till mönsterexempel.

Missa inte heller porträttet, där ni kan läsa om Martin Schibbye och hans nya projekt ”Journalistiken in i klassrummet”. Där har lärare och elever möjlighet att genom en sluten Facebook-grupp följa med honom ut på reportageresor i Afrika. De lär sig mer om Afrika och givetvis också om hur det är att arbeta som journalist.

Trevlig läsning och glöm inte att läsa Grundskoletidningen i din vardag, där du också får många bra ledarskapstips av bland annat kommunikationsexperten Pär Lager.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant