Det ska vara roligt att lära

”Kan vi göra något roligt?”

Där kom den. Frågan som någon eller några elever alltid ställer i alla elevgrupper. En fråga som lätt kan få oss att svaja lite. Roligt? Vadå roligt? Gör jag inte roliga saker? Vad menar eleverna med roligt? Borde jag slänga in en film? Lite praktiskt arbete kanske? Eller kanske ett grupparbete? Är det roligt?

Men stopp! Sluta svaja! Frågan är värd att fundera på, men den handlar egentligen inte om vad vi gör i klassrummet. Den handlar om min och elevernas inställning till kunskaper och därmed snarare om vår inställning till vad vi gör än vad vi faktiskt gör. 

Mina elever vänjer sig snabbt vid att mitt svar på den inledande frågan alltid är:

”Allt vi gör är roligt.”

Jag brukar kalla det att vara kunskapspositiv. Det handlar nämligen om hur vi förmedlar det jag kallar kunskapens magi till eleverna, vilken inställning vi förmedlar och förstärker och hur vi låter eleverna uttrycka sig i klassrummet. Det är faktiskt alltid roligt att lära sig saker och det behöver vi förmedla hela tiden. I hur vi presenterar kunskaper, kopplingar, idéer, men också i hur vi möter elevernas tankar, frågor, sidospår, idéer och diskussioner. 

Och tro det eller ej – efter ett tag börjar de köpa det. Det handlar om att hjälpa eleverna att hitta en kunskapspositiv inställning. Det hjälper lärandet och gör det effektivare. Vi lär bättre när vi har roligt.

Det handlar också om att hjälpa eleverna att uttrycka sig positivt om kunskap och därmed i förlängningen tänka positivt om kunskap och lärande. 

”Åh nej, ska vi ha (något ämne)! Det är så tråååkigt!”

Ett uttalande som detta kan sänka både en grupp och en lektion. Det är negativa kommentarer och negativa tankar som har en tendens att dra ner, inte bara en individ utan också många runt omkring. Jag brukar ofta påpeka det här för eleverna om de uttrycker sig negativt om skolarbetet. De får givetvis tycka men de behöver inte säga. Tänk om det vi gör dessutom visar sig vara intressant? Mina elever lär sig snabbt att inte tynga ner varandra med negativa kommentarer om skolarbetet. Och när elever säger positiva saker är det viktigt att förstärka och lyfta det positiva: ”Ja, visst är det intressant!”

Så, kan vi göra något roligt? 

Självklart. Allt vi gör är roligt! 

Kerstin Dahlin

Kerstin Dahlin

Kerstin Dahlin är lärare 4–6 i Ärla skola, Eskilstuna.

Hon är också läromedelsutvecklare, författare och driver Facebook-gruppen Utmanande undervisning.

Spara 700 kr - stärk skolans undervisning

Mellan 1 - 31 augusti har vi ett exklusivt erbjudande där din skola kan prenumerera på Grundskoletidningen (6 nummer + digital tidning och kunskapsbank) för 959 kr exkl. moms för ett helt år (ordinarie pris 1659 kr - spara 700 kr).

Till kampanjen

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant