Felsökning ger svaret

”Åh, det funkar inte. Vi ger upp!”

NO-lektion med mina sexor. Uppgiften är att i smågrupper konstruera kartonghus med fungerande larm. Klassrummet surrar av idéer, försök och lösningar. Eleverna går med liv och lust in för uppgiften. Men den är inte helt lätt att lösa visar det sig. Trots försök till olika lösningar och kopplingar händer det allt som oftast att larmet ändå inte funkar. Då är det lätt hänt att frustrationen smyger sig på. Tilltron till den egna förmågan börjar svaja. Tur då att vi har en plan att luta oss mot – felsökningsplanen.

  1. Är det glapp någonstans i kretsen? Kolla alla överföringspunkter.
  2. Är någon del felvänd? Testa att vända på de kritiska delarna.
  3. Är någon del trasig? Kontrollera mot något som du vet fungerar.

När grupperna stöter på problem och uppgivenheten är nära påminner jag dem om planen och stöttar dem igenom den om det behövs.

Jag tänker på den här lektionen ibland när andra lektioner inte funkar i min undervisning. Alla är vi ju där ibland. Trots goda idéer och flera försök får vi det inte att fungera. Frustrationen stiger som en raket och tilltron till våra förmågor störtdyker. I de lägena är det inte är så tokigt att ha en felsökningsplan för undervisningen som stöttar tankarna. Jag följer de olika stegen:

Är det glapp någonstans i kommunikationen? Når jag hela vägen fram med det som jag vill förmedla i undervisningen? Ibland kan det vara glapp någonstans och det jag vill förmedla varken landar eller kommer vidare i elevernas tankar. Kanske behöver jag förmedla det på ett annat sätt som är mer tillgängligt för eleverna. Det gäller att vara säker på att eleverna och jag faktiskt möter varandra och har fungerande överföringspunkter.

Är någon del av undervisningen felvänd och feltänkt? Är det jag vill förmedla något som över huvud taget kan landa i elevernas tankar? Kanske börjar jag i fel ände eller med fel utgångsläge – det kan vara för lätt, för svårt eller för otydligt.

Är någon del av processen helt enkelt obrukbar? Har lektionen funkat med andra grupper och vid andra tillfällen? Vad var i så fall skillnaden? Det kan ju vara så att det helt enkelt inte kommer att funka med den här gruppen och i det här läget. Jag kanske behöver byta metod eller tanke till något som jag vet fungerar.

Självklart är det här inte lösningen på allt, men kanske kan det hjälpa lite och ge tankarna en puff mot nya stigar. För ganska ofta finns lösningen där om vi vänder på en och annan sten.

Och min NO-lektion då? Jodå, felsökningsplanen funkade. Ett gäng stolta elever kunde glatt visa upp sina fungerande larmade hus för rektorn som kom på besök.

Läs fler

Kerstin Dahlin

Kerstin Dahlin

Kerstin Dahlin är lärare 4–6 i Ärla skola, Eskilstuna.
Hon är också läromedelsutvecklare, författare och driver Facebook-gruppen Utmanande undervisning.

Vill du läsa mer? Bli prenumerant!

Du får 6 nr av Grundskoletidningen och Pedagogisk Snabbguide för 1099 kr exkl. moms.

Så här kan du läsa vidare
Börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide..
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant