”Framtidens skola bör bygga på vetenskap”
Vi är glada att få hälsa er välkomna till ett nytt nummer av Grundskoletidningen. Det markerar både ett avsked och en nystart.
Tobias Ludvigson lämnar nu rollen som chefredaktör. Under hans år har tidningen utvecklats till en betydelsefull plattform för att stötta er lärare i ert viktiga arbete. Resan har varit fylld av lärande och samverkan och vi är stolta över den väg Grundskoletidningen har tagit. Nu är det dags att lämna över till Malin Ring. Med sin erfarenhet som chefredaktör för Förskoletidningen och sitt engagemang för lärande och bildning kommer hon att se till att Grundskoletidningen fortsätter att vara en pålitlig resurs för kompetensutveckling och inspiration.
I detta nummer utforskar vi hur neurovetenskap kan förbättra undervisningen. Trots att forskningen tydligt visar hur hjärnan bäst lär har denna kunskap ännu inte fått fullt genomslag i skolan. Det börjar dock att förändras. På Hyllie Park i Malmö har man använt forskningsbaserade metoder för att stärka studiero, välbefinnande och lärande – med tydliga resultat. Framtidens skola behöver byggas på vetenskaplig grund. Vi lyfter både forskarnas insikter och konkreta exempel på hur den kan omsättas i klassrummet.
Som vanligt lyfter vi även andra perspektiv på lärande och skolmiljö. När elevernas arbete får en verklig mottagare ökar både motivationen och kvaliteten på det de skapar. Bildläraren Mikaela Kjellgren visar hur elevutställningar kan skapa engagemang, stärka självkänslan och bidra till en gemensam vi-känsla på skolan.
Vi möter också sexualupplysaren och författaren Inti Chavez Perez, som understryker vikten av att skolan tar ett aktivt ansvar för undervisning i sex, samtycke och relationer.
Kom även ihåg att ni alltid är välkomna med tips och idéer på vad ni i framtiden vill att vi ska ta upp. Vi gör tidningen för dig och dina kollegor som ett verktyg för att stärka undervisningen! God läsning!