”Gör korta tester vid start och slut”
Låt korta tester bli en integrerad del av undervisningen. Det rådet ger Bert Jonsson, docent och professor vid Umeå universitet.
Vad svarar du lärare som tycker att det redan är för många tester i skolan?
Testbaserat lärande är en strategi som främjar engagemang, förbättrar lärande och bidrar till att elever i högre utsträckning kommer ihåg materialet de har studerat. Testbaserat lärande ska inte användas som ett summativt test.
Metoden har varit känd i över hundra år. Samtidigt används den fortfarande bara i begränsad omfattning. Vad kan det bero på?
Jag ser två bidragande orsaker. Den första är att testbaserat lärande och andra lärstrategier som är baserade på hur våra kognitiva system processar information inte lärs ut på våra lärarutbildningar. För det andra har metoden tydliga inslag av repetition, vilket en del är rädda kan hämma kreativiteten. Varför ökad mängd kunskap skulle göra det kan man samtidigt fråga sig.
Kan du ge exempel på vad det kan vara för frågor som läraren kan ställa till eleverna vid ett test?
Tänk dig en elev som arbetar med en uppgift som inkluderar att läsa en text. Vanligtvis nöjer sig elever med att läsa texten några gånger. Det leder till igenkänning, vilket många elever misstolkar som hågkomst. Om eleven återkallar textens innehåll från långtidsminnet, aktiveras den kritiska processen framplockning. Denna framplockningsprocess är oberoende av om materialet är faktabaserat eller mer resonerande, både eleven och läraren förstår vad som saknas och undervisningen kan anpassas efter elevens kunskapsnivå.
Kan testbaserat lärande användas för att utveckla elevernas begreppsförståelse?
Testbaserat lärande har använts i många studier för att bygga begreppsförståelse. Om du bygger en begreppsförståelse hos elever innan de tar sig an ett nytt område, minskar den kognitiva belastningen. Då finns energi över till kunna reflektera över begreppets betydelse i kontexten.
Vilket tips vill du ge den lärare som inte använt sig av testbaserat lärande tidigare, men är sugen på att pröva metoden?
Lär dig förstå hur vårt minne fungerar både generellt och i relation till testbaserat lärande. Lär också hur metoden kan kombineras med andra metoder. Sedan är mitt tips att börja i det lilla. Testbaserat lärande är ett evidensbaserat komplement till din undervisning. Lägg in tester som korta inslag exempelvis i början och/eller i slutet av varje lektion. Då blir metoden en naturlig och integrerad del av skolvardagen. Den långsiktiga effekten blir, precis som med all annan träning, att man avancerar. Eleverna blir helt enkelt bättre på att komma ihåg vad de lärt sig, vilket är en viktig aspekt för skolan att beakta.