Höga förväntningar

En av mina främsta supporters, min pappa, gick bort i höstas. Pappa var otroligt stolt över mig när jag blev lärare, för att inte tala om när jag blev rektor och grundskolechef. Han var i och för sig stolt över i princip allt jag gjorde. När pappa läste den första krönikan jag skrev för Grundskoletidningen så grät han av stolthet.

Pappa gick sexårig folkskola i Karlskoga på 40- och 50-talen, därefter på Bofors industriers yrkesskola. Folkskolan var inget han tänkte tillbaka på med glädje. Pappa kände sig illa behandlad och dumförklarad av lärarna och levde hela sitt liv som en slags revansch på skoltiden. Han kämpade för att starta sin egen rörfirma och lyckades. Vid 61 års ålder gick han i pension då kroppen som slitit hårt sedan yngre tonår inte riktigt orkade längre.



I Avesta där vi bodde under min uppväxt var klass en klar faktor. Jag glömmer aldrig den lärare på gymnasiet som påpekade att jag inte kunde förvänta mig lika bra betyg som Jessica, hennes pappa var ju advokat. Jag hade tack och lov andra lärare som uppmuntrade mig. När jag började på lärarhögskolan i Falun fick jag ett stipendium av den lokala Fredrika Bremer-föreningen. Stipendiet delades ut till flickor från arbetarklasshem som läste vidare på högskola eller universitet.



När jag började min första lärartjänst på en mellanstadieskola i Avesta så mötte pappa rektorn för skolan som stannade och hälsade på honom. När jag kom hem den dagen var han euforisk över att rektorn hade pratat med honom. På något sätt så var det ett kvitto på den klassresa som hans dotter hade gjort.



För några år sedan så tog både pappas och min självbild en vändning genom min hobby, släktforskning. Farmor föddes i Perth, Australien. Hennes pappa var gruvarbetare från Norberg och hennes mammas familj hade utvandrat från London till Australien. Pappa hade alltid trott att de var straffångar från Irland. Men släktforskningen visade att de hade en helt annan bakgrund som jag kunde följa från tidigt 1500-tal fram till avfärden till Australien 1850. Nästan alla var jurister eller rektorer.



När jag upptäckte detta arbetade jag själv som rektor. Jag får erkänna att kunskapen om mitt ”nya” arv gav mig ett nytt självförtroende. Jag tänkte helt plötsligt att jag kanske hade någon form av skolledargener som gav mig en viss predisposition för yrket. Hade jag vetat det så hade kanske inte resan känts så svår.



Nu gick det ändå tack vare att några av mina lärare mötte mig med det som jag vill se som ”höga förväntningar” i skolan, det vill säga tron på att vem som helst kan bli vad som helst med rätt stöd och uppmuntran.

Jenny Stanser

Jenny Stanser

Jenny Stanser är verksamhetschef för grundskola i Södertälje kommun. Arbetade tidigare som lärare och skolledare i Stockholms stad. Dalkulla i exil.

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant