Skolans roll som demokrativäktare

Den svenska skolan är unik i sitt sätt att arbeta med värdegrund och demokratiska frågor. Även de andra nordiska länderna har elevråd och elevkårer, men inte på samma vis som i Sverige. Jag har haft förmånen att träffa ordförandena för Sveriges elevråd och Sveriges Elevkårer, och vid det mötet blev det väldigt tydligt att Sverige är ett föregångsland när det gäller att arbeta med rättigheter och demokratiska värden i skolan. Det ska vi vara stolta över och lyfta oftare!

Demokratiska värden blir naturliga för våra elever när de får möjlighet att påverka sin vardag i skolan. De blir medvetna om vikten av att kunna framföra sina åsikter och att någon lyssnar på dem. Varje ämne i skolan bör genomsyras av den möjligheten – att kunna påverka. Det finns trots allt lagar, som skollagen och barnkonventionen, som ämnar att bevara de demokratiska rättigheterna i skolan. 

Även läroplanen gördet tydligt att undervisning ska bedrivas likvärdigt och i demokratisk anda. Eleverna ska veta hur ett samhälle styrs och även känna till dess historia. Och än viktigare – eleverna ska lära sig om demokratiska värden och man ska ständigt jobba mot dessa mål i undervisningen. 

I dagens tuffa samhälle, där de demokratiska frågorna är viktigare än någonsin, har skolan ett oerhört viktigt uppdrag att förbereda eleverna på vad som väntar utanför skolans väggar. De behöver vara förberedda på att ta ett samhällsansvar. Det handlar om svåra frågor som rasism och mänskliga rättigheter. Våra elever behöver en grund att vila på för att enkelt kunna avgöra vad som är rätt och fel och hur man behandlar sina medmänniskor. De ska få lära sig vilka rättigheter – och skyldigheter – de har som medmänniska och del av den här världen. 

Om detta och mycket mer kan du läsa i det här numret av Grundskoletidningen. 

Trevlig läsning!

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant