Skolans roll som demokrativäktare
Den svenska skolan är unik i sitt sätt att arbeta med värdegrund och demokratiska frågor. Även de andra nordiska länderna har elevråd och elevkårer, men inte på samma vis som i Sverige. Jag har haft förmånen att träffa ordförandena för Sveriges elevråd och Sveriges Elevkårer, och vid det mötet blev det väldigt tydligt att Sverige är ett föregångsland när det gäller att arbeta med rättigheter och demokratiska värden i skolan. Det ska vi vara stolta över och lyfta oftare!
Demokratiska värden blir naturliga för våra elever när de får möjlighet att påverka sin vardag i skolan. De blir medvetna om vikten av att kunna framföra sina åsikter och att någon lyssnar på dem. Varje ämne i skolan bör genomsyras av den möjligheten – att kunna påverka. Det finns trots allt lagar, som skollagen och barnkonventionen, som ämnar att bevara de demokratiska rättigheterna i skolan.
Även läroplanen gördet tydligt att undervisning ska bedrivas likvärdigt och i demokratisk anda. Eleverna ska veta hur ett samhälle styrs och även känna till dess historia. Och än viktigare – eleverna ska lära sig om demokratiska värden och man ska ständigt jobba mot dessa mål i undervisningen.
I dagens tuffa samhälle, där de demokratiska frågorna är viktigare än någonsin, har skolan ett oerhört viktigt uppdrag att förbereda eleverna på vad som väntar utanför skolans väggar. De behöver vara förberedda på att ta ett samhällsansvar. Det handlar om svåra frågor som rasism och mänskliga rättigheter. Våra elever behöver en grund att vila på för att enkelt kunna avgöra vad som är rätt och fel och hur man behandlar sina medmänniskor. De ska få lära sig vilka rättigheter – och skyldigheter – de har som medmänniska och del av den här världen.
Om detta och mycket mer kan du läsa i det här numret av Grundskoletidningen.
Trevlig läsning!