Låt eleverna göra dig bättre

Jag gör gärna terminsutvärderingar med mina klasser. En av punkterna i utvärderingarna brukar vara: ”Nämn några bra saker som din lärare gör.”

Fast vad är det för punkt egentligen? Typ ”Tala om för mig hur bra jag är”. Är inte den mest till för att öka självförtroendet hos läraren?

Nja, visst är det skönt att höra att man gör bra saker. Fast förhoppningsvis tycker vi alla att vi gör mängder med bra saker – annars skulle vi ju inte göra dem ... eller?

Nej, det viktigaste med den här punkten är att hitta det som når fram och betyder något för eleverna. 

Vad gör en lärare bra och vad gör en bra lärare? Vad uppfyller jag av det och vad behöver jag utveckla? Gör jag några bra saker som jag inte ens tänker på och vad kan jag tänka på som gör min roll som lärare ännu bättre?

Och tro mig, elever är kloka och vet och ser mer än vi kanske tror. De kan sätta fingret på både stora drag och små detaljer som gör en lärare bra och som en bra lärare gör.

Här kommer tankar från några av mina elever. En bra lärare:

• planerar sina lektioner bra

• visar engagemang och gör att man vill veta mer

• lär oss massor av saker

• hjälper oss att se nya saker

• tror att vi kan – det hjälper alla

• talar om när vi gör bra saker

• pratar bra och tydligt, har bra berättarröst

•  förklarar bra och kan förklara på olika sätt

• visar intresse

• är positiv

• ger alla som räcker upp handen ordet.

En lista med både stora och små saker som rör strukturer, undervisning, metoder och rent lärarhantverk.

Men det är saker som uppenbarligen når fram och betyder något för eleverna. Allt har jag inte tänkt på att jag gör, men nu kommer jag att lägga en tanke på det. 

Kan jag lägga mer tyngd på det som betyder något? Kan jag utveckla det ett steg till?

Självklart fattas det saker – sådant som jag kan förbättra och behöver utveckla. Det är också en punkt i utvärderingen. Men innan vi tittar på det eventuellt negativa är det alltid mer effektivt att noga titta på det positiva och fundera på hur vi kan förstärka och utveckla det. Precis som vi behöver göra när vi tittar på elevernas arbete och insats.

Så glöm inte att fråga dina egna elever:

Vad gör jag som är bra?  Vad gör en lärare bra och vad gör en bra lärare?

Fundera sedan själv på vilka av alla de bra saker du gör som når fram och betyder något.

Hur kan du utveckla det? Hur kan du förstärka och lägga mer tyngd på det?

KERSTIN HISSAR…

Att få följa en elevgrupp och deras utveckling under flera år – en sådan förmån.

… OCH DISSAR

Våra elever måste tyvärr gå hela skoldagar vid jul- och sommaravslutningarna. Dumheter! 

Kerstin Dahlin

Kerstin Dahlin

Kerstin Dahlin är lärare 4–6 i Ärla skola, Eskilstuna.

Hon är också läromedelsutvecklare, författare och driver Facebook-gruppen Utmanande undervisning.

Spara 700 kr - stärk skolans undervisning

Mellan 1 - 31 augusti har vi ett exklusivt erbjudande där din skola kan prenumerera på Grundskoletidningen (6 nummer + digital tidning och kunskapsbank) för 959 kr exkl. moms för ett helt år (ordinarie pris 1659 kr - spara 700 kr).

Till kampanjen

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant