”Ett verktyg för fortsatt utveckling”
Kanske står du just nu inför att putsa på det sista vad gäller betygen denna termin eller så har du just blivit klar med det. I detta nummer av Grundskoletidningen lyfter vi på betyg och bedömning. Vi hoppas kunna ge dig ny kunskap, inspiration och konkreta tips både nu och framöver.
Betygssättningen är inget mekaniskt arbete. Som Anders Jönsson, professor i didaktik, uttrycker det: ”Det viktigaste rådet jag kan ge en lärare är att fundera kring vilket sätt man sätter betyg på, varför man gör som man gör och om man skulle kunna göra något annorlunda.” Anders Jönsson lyfter också sambedömning, att diskutera elevprestationer med kollegor, är viktigt för en likvärdig betygssättning. Det handlar om att se -betygssättningen som ett hantverk som ständigt kan finslipas.
Ett exempel på hur tidiga betyg kan fungera i praktiken hittar vi på Pilängskolan i Landskrona, där man har satt betyg från fjärde klass sedan 2017. Trots den kritik som forskningen ofta lyfter fram menar rektor Stina Hyltmark att betygen hjälper till att tydliggöra för eleverna vad som krävs och fungerar som ett verktyg för att förbättra undervisningen. Skolan har dessutom sett positiva effekter på samarbetet mellan lärare som diskuterar och jämför bedömningsuppgifter regel--bundet. Här är sambedömning en naturlig del av arbetet och en förutsättning för att betygssättningen ska bli så rättvis som möjligt.
Det finns mycket mer att läsa om bedömning och betyg i det här numret. Vi hoppas kunna underlätta för dig i ditt arbete. Till sist vill vi påminna om allt det praktiska material som vi också ger dig. Glöm inte att utforska Pedagogik i praktiken – fylld med konkreta tips och idéer.
Välkomna till ett nytt nummer av Grundskoletidningen!