Nu mer än sex
Stor tystnad i klassrummet och en förväntan i luften. Äntligen hade dagen kommit då vi skulle prata om de där sidorna i biologiboken som alla inte riktigt vågat närma sig. Det var bilder på könsorgan, nakna kroppar och självklart hade vi redan tittat och undrat. När skulle Hans, vår biologilärare, ta upp ämnet? Vi hade ju pratat om mikroskop, maskar och bark fram till nu. Skulle han helt plötsligt en dag bara svänga och börja prata om nakna kroppar – det var väl verkligen inte hans område?
”Slå upp sidan 86 och läs.”.Vi gjorde som han sade, alla läste medan Hans nervöst började fingra med något framme vid katedern. En kondom. Alla såg ju vad det var och vi tyckte det var lite roligt att han började svettas. Det syntes tydligt att han blev mer och mer nervös. Sedan sviktar minnet vad gäller fortsättningen på historien.
Det här är en bild från ett klassrum i en skola i mitten av 1980-talet. Undervisningen i sex och samlevnad hade då en mer medicinsk inriktning och det var mer information om preventivmedel än om könsroller och relationer. Från höstterminen 2022 ska ämnet inte bara byta namn till Sexualitet, samtycke och relationer. Det ska också få en mycket mer framskjuten roll och vara tydligare framskrivet. Nu är det hälsa, välbefinnande, val, rättigheter, samtycke, makt och kritiskt förhållningssätt som är det viktiga.
Det är självfallethelt naturligt och en självklar utveckling. Den här undervisningen ska förstås inte enbart ske på biologilektionerna – varje lärare ska föra den här diskussionen och integrera kunskapsområdet i sina ämnen. Alla lärare ska visa vilka normer och värden som råder och styr oss i dag. Detta är mycket mer adekvat än det som skedde i mitt klassrum på 1980-talet.
I den inledande artikeln till det nya numret av Grundskoletidningen betonar docent Karin Gunnarsson att elevhälsans medarbetare är en betydelsefull resurs i undervisningen om sexualitet, samtycke och relationer. De kan till exempel bidra till kunskapsinnehållet i undervisningen. Hon påpekar att det också blir lättare att dela upp eleverna i mindre grupper och få i gång diskussioner om man är två vuxna i rummet. För elevhälsans personal blir samtalen dessutom ett tillfälle att bygga relationer med elever. Ingen lärare som inte vill ska lämnas ensam med 30 tonåringar, som Hans den där gången för närmare fyrtio år sedan.
Missa inte heller I klassrummet, som i det här numret tar upp historiska källor. Där får du ett helt lektionsupplägg i historia.