Våga ta genvägar!

Hon kallar sig skämtsamt för den enda lärare i Sverige som har en bra balans mellan arbete och fritid. I sin bok Jobba smart ger Helena Kvarnsell andra lärare råd om hur de kan få ett lugnare och roligare arbetsliv.

– Jag skulle önska att vi lyfte fram de lärare som inte överanstränger sig, utan bara gör ett hyfsat jobb och mår jättebra, säger hon.

Högstadieläraren Helena Kvarnsell i Nacka utanför Stockholm har många intressen. Hon odlar grönsaker, renoverar sommarstället, är med sina barn, lagar mat och ordnar fester för vänner. Tidigt i livet förstod hon att de här sakerna är viktiga för att hon ska må bra. Som ny lärare för nästan tjugo år sedan bestämde hon sig därför för att ta eget ansvar för sin arbetsbelastning.

– Jag har faktiskt aldrig tagit hem jobb.

– När jag började som lärare började det pratas om utbrändhet och arbetsbelastning. Då tänkte jag att jag ska ha en almanacka för jobbet och en privat.

I sin privata kalender skrev Helena Kvarnsell upp sådant som fester, träning och fika med vännerna. I jobbalmanackan skrev hon upp sådant som hon behövde göra på jobbet. Varje dag innan hon gick hem gick hon igenom jobbalmanackan, så att hon hade koll på vad hon skulle göra nästa dag. Sedan stängde hon butiken och gick hem.

”Då gäller det att ha en del luft i systemet, så att det oväntade ryms.”

– Vi är jättedåliga i skolan på att lyfta fram de lärare som lägger ner lagom mycket tid, säger hon. Arbetsbelastningen handlar inte främst om rektorerna och arbetstidsavtalen. Det handlar om ett slags mindset.  

Boken Jobba smart – din vägledning som lärare skrev Helena Kvarnsell efter ett utvecklingssamtal med sin rektor. Han konstaterade att hon var en av få lärare som uttryckt att hon hade en bra balans mellan arbete och fritid. ”Du verkar jobba smart”, sa han. Och så var bokens titel född.

I boken beskriver Helena Kvarnsell sex områden som hon tycker är viktiga att fokusera på för att få en rimlig arbetsbelastning. Det handlar om att kunna skolans styrdokument, skapa goda relationer till eleverna, ta fram fungerande planeringar, låta eleverna göra jobbet, använda IT på rätt sätt och att fortbilda sig.  

– Fördelarna och nackdelarna med läraryrket är att det är så fritt, konstaterar hon. Då behöver man ta mer ansvar för sin arbetssituation själv. Det kommer alltid finnas människor som tycker att man borde göra mer, eller helt andra saker.

Varför tror du att så många lärare upplever att tiden inte räcker till?

– Många lärare är lite av duktiga flickor och duktiga pojkar, tror jag. Man vill göra sitt bästa. Man har alltid gjort det. Och då kan det vara svårt att börja sålla i sina arbetsuppgifter. Och så jobbar vi med unga människor som man är rädd att det går ut över om man inte gör allt.
 
Men att våga ta en del genvägar är ett av Helena Kvarnsells främsta råd för att få en bättre balans mellan arbete och fritid.

– Jag tror jättemånga lärare är precis som jag, med ett jättestort kontrollbehov och tror att man gör allt bäst själv. Men du behöver inte göra allt själv.

Finns det en övning på nätet som är nästan lika bra som om du skulle ha gjort den själv – ta den! Finns det en PDF i en lärarhandledning som inte är riktigt lika bra som om du skulle ha gjort den själv – ta den! Gör en del lite halvdant och lägg tiden på det som är riktigt viktigt, som att bygga relationer till eleverna.

Det händer så mycket oförutsett när man arbetar med människor, konstaterar hon. Då gäller det att ha en del luft i systemet, så att det oväntade ryms.

– Det måste finnas höjd för när något otäckt eller sorgligt händer, eller bara något problem som måste lösas akut. Man måste nog ligga på de där 80 procenten som lärare. Då har man utrymme för när någon elev har blivit ovän med sin kompis på rasten. Så att inte allt sådant behöver läggas på utöver det ordinarie jobbet.

Det händer att andra lärare blir provocerade av hennes prat om att jobba smart.

Kan du förstå att en del blir provocerade om de jobbar i en organisation som inte alls fun­gerar? Du lägger ju över mycket ansvar på individen?

– Det finns naturligtvis lärare som har helt orimliga arbetssituationer. De som har jättemånga nyanlända som inte kan språket vi undervisar på, det är krävande. Det finns de som inte har teknik som funkar, och de som har föräldrar som mejlar och kräver saker. Och det finns såklart idioter bland rektorer som kräver massor av saker. Och det är krävande i klassrummet om det är dålig arbetsro.

Helena Kvarnsell
Helena Kvarnsell är högstadie­lärare i matematik, NO och teknik på Björknässkolan i Stockholm.

– Men ibland kan jag tycka att lärare låter som i den där gamla Lorry-sketchen ’Vi har ingen lokal’*  Då vet jag att jag provocerar folk. Men inget blir bättre av att vi blir martyrer. Och det är inte meningen att någon ska bli så sur att den stänger öronen.

Boken riktar sig framför allt till lärare som vill reflektera över hur de kan utvecklas som lärare. Den som är på väg att bli utbränd behöver helt annat stöd, understryker Helena Kvarnsell.

– Man är dålig på perspektiv när man är på väg in i väggen. Då får man tunnelseende. Min bok tar vid innan dess. Om den kan hjälpa någon att bli kvar i yrket, då blir jag jätteglad och stolt.

Vilka är de största hindren för att jobba smart i skolan, tänker du?

– Att lärare ibland låter bli att sätta sig själva först. Men det är viktigt att hålla sig till sitt arbetstidsavtal. Äter du lunch med eleverna är det arbetstid och då får du ta 30 minuters promenad efteråt, i stället för att sätta dig framför datorn.

Så lärare behöver våga prioritera sig själva mer?

– Ja, och det är ju lättare sagt än gjort. Sedan kan det nog finnas kulturer på vissa skolor att det är lite fint att jobba mycket och vara trött och stressad. Och det är ju jättekonstigt. Att det är fult att säga att tiden räcker till! Det vore bra om vi i skolan kunde lyfta fram folk som bara gör ett helt okej jobb och som mår jättebra som goda exempel.

* I sketchen spelar Johan Ulveson en företrädare för ett bråkigt ungdomsgäng som blir intervjuad i tv, och varje fråga som journalisten ställer honom viftar han bort med förklaringen ”Men vi har ju ingen lokal”.

Helena Kvarnsell

Gör: Högstadie­lärare i matematik, NO och teknik sedan 19 år tillbaka. Har skrivit flera böcker, bland annat Jobba smart – din vägledning som lärare (Gothia Fortbildning, 2017).
Bor: Nacka utanför Stockholm
Familj: Man och två barn, 10 och 14 år
Läser just nu:  Hjärnrevolutionen av Johan Norberg.
Odlar i trädgårdslandet:  Squash, potatis, bönor, ringblommor, rabarber, jordärtskockor och kål

 

Anna Grettve

Anna Grettve

Vill du läsa mer? Bli prenumerant!

Du får 6 nr av Grundskoletidningen och Pedagogisk Snabbguide för 1099 kr exkl. moms.

Så här kan du läsa vidare
Börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide..
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant