Stärk den psykiska motståndskraften

Välkomna till ett nytt nummer av Grundskoletidningen!

I det här numret lyfter vi fram elevernas psykiska hälsa och hur man som lärare kan främja den. Studier visar att den psykiska ohälsan bland ungdomar växer både i Sverige och internationellt. Men det är oklart vad besvären egentligen står för. 

En rad organisationer, bland annat Rädda Barnen, Bris och Unicef, vill att alla elever ska få undervisning i psykisk hälsa under skoltid. Är det bra och hur skulle det kunna se ut?

Sofia Kvist Lindholm, lektor i pedagogik vid Linköpings universitet, vill nyansera bilden av ungas mående. Hon anser att begreppet psykisk ohälsa har kommit att betyda allt och inget. Det är stort fokus på symtom, när man i stället skulle behöva titta mer på individen och förstå hur personen upplever sin egen situation. Det absolut viktigaste är att man inte missar de elever som mår riktigt dåligt.

 

Att arbeta hälsofrämjande för att stärka och bibehålla elevers psykiska hälsa är av största vikt i skolan. Självfallet måste vi skapa en miljö i skolan där alla mår bra och har en positiv skolsituation. Ansvaret för att eleverna mår bra, utvecklas och lär sig vilar på alla i skolan, inte bara på elevhälsan. Alla kan bidra på olika vis, med varsin pusselbit, och du som lärare är central. 

Det finns många sätt. När vi på Grundskoletidningen besökte Nyhemsskolan i Finspång fick eleverna göra styrketräd för att ta reda på sina styrkor och lyfta varandra. Arbetet utgick från något som kallas positiv psykologi och som införts på skolor i Finland för att öka alla elevers välmående.

 

Barnläkaren Kristina Bähr berättar om hur lärare kan hjälpa sina elever att bygga en motståndskraft så att de är förberedda för motgångar och kriser. I ett projekt på gymnasieskolor tittade hon på elevernas självkännedom – hur de reagerade på känslor, hur de kunde känna tacksamhet och hopp, hur de kunde ge problem rätt perspektiv och hur de kunde ta sig ur tankefällor. De fick sedan träna på att ge och ta emot hjälp och på att säga ja eller nej med lagom avvägd kraft. 

På ett eller annat sätt behöver vi nog alla i skolan hjälpas åt med att främja elevers psykiska hälsa. Jag hoppas att det här numret av Grundskoletidningen kan vara en guide på vägen. 

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Spara 700 kr - stärk skolans undervisning

Mellan 1 - 31 augusti har vi ett exklusivt erbjudande där din skola kan prenumerera på Grundskoletidningen (6 nummer + digital tidning och kunskapsbank) för 959 kr exkl. moms för ett helt år (ordinarie pris 1659 kr - spara 700 kr).

Till kampanjen

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant