Relationer, geografi och mentorskap

Vilka lärare minns du? I porträttet intervjuar vi denna gång författaren Jonas Hassen Khemiri, som trots sitt dåliga minne kommer ihåg varje lärare han haft. Det kan förstås vara både goda och dåliga minnen, men ett faktum är att forskningen visar att relationen mellan lärare och elev är helt avgörande för det goda klimatet i klassrummet och för elevernas kunskapsutveckling.

Det här är ett område där man tidigare bara antog att kunskapen om relationer är något som vissa har och andra inte eller att det är något som kommer naturligt med åren. Alla relationer är olika och fungerar på olika vis. Det här innebär att det är svårt med en metod som fungerar i alla situationer och det gäller då också undervisningssituationen.

Professor Jonas Aspelin, som intervjuats i startartikeln, har ägnat över 30 år att titta på just detta med relationer och har både bidragit med teori och praktiska tips hur framför allt lärare kan utveckla denna förmåga.

Ett ämne där goda relationer i klassrummet kan vara extra viktigt är matematiken. Många elever tappar sin motivation redan i 10–12-årsåldern för att de upplever att de inte är tillräckligt smarta. I reportaget från Södermalmsskolan delar högstadieläraren Camilla Askebäck Diaz med sig av sina tips hur man skapar trygghet i klassrummet, vilket gör att fler vågar börja ställa frågor.

Också Pedagogisk snabbguide handlar denna gång mycket om relationskompetens, under temat mentorskap. Missa inte alla bra tips från Helena Wallberg om hur ni på skolan kan hitta en bra struktur för verksamheten.

En person som varit aktiv i den svenska skoldebatten sedan 70-talet är John Steinberg. Han har ett oerhört engagemang för lärare och elever, som han visat på många vis bland annat genom sina 52 böcker om skolan. I det här numret av Grundskoletidningen får vi följa med hem till honom och träffa både honom och hunden Chico.

Slutligen får ni inte glömma att läsa Carl-Johan Markstedts intressanta intervjuer och tips på lektioner som den här gången handlar om geografi. Bland annat får ni tips på hur ni kan använda snabbmatskedjor i er geografiundervisning.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Oj, är du inte prenumerant?

Den här artikeln kan endast läsas av dig som prenumererar på Grundskoletidningen Pedagogisk snabbguide.

Så här kan du läsa vidare
Logga in eller börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide.
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant