Möten med möjligheter

Jag hoppas sommaren blev skön och vilsam om än begränsad för många av oss. Efter en minst sagt annorlunda vår där en del var sig både likt och olikt för lärare och elever i grundskolan börjar ett nytt läsår med nya utmaningar och möten.

Inte minst får många av er hälsa nya kollegor välkomna och bland dem även lärare som börjar sitt första jobb i en ny yrkesroll. De har teoretisk kunskap med sig från lärarutbildningen och praktisk erfarenhet från VFU-tiden. Men vi vet alla att det är något helt annat att möta elever på egen hand i skolans klassrum och korridorer. Sätta ramar för undervisning, ledarskap och bemötande utan att ha någon lång erfarenhet att luta sig mot.

Temanumret handlar om vad skolor som tar emot nyutexaminerade lärare kan göra för att nya kollegor inte ska drabbas av praxischocken. Den som kan leda till stress med känslor av otillräcklighet och i värsta fall till utbrändhet och avhopp från läraryrket.

Forskning visar att det inte är ämneskunskaper eller didaktik som saknas för nya lärare. Det svåra handlar om att hantera skolans många sociala relationer. Om balansgången mellan att bli en auktoritet utan att vara auktoritär, bygga relationer utan att bli privat, hålla balans för att inte bli överväldigad eller distanserad.

Att som skola investera tid och engagemang för att lyhört lotsa nya lärare förbi vanliga nybörjarfällor är därför att investera i framtiden. Det menar professor Göran Fransson som pekar på vikten av att ha basala introduktionsrutiner på plats men också system där erfarna lärare kan stötta nya kollegor. Exempelvis genom fadder- och mentorskap.

Reportaget från Nolhagaskolan beskriver hur alla nya lärare i Alingsås har tillgång till en mentor. Man har utarbetat lektionsmallar och handböcker och nya lärare på högstadiet har egna ämnesfaddrar. Några gånger per termin möts kommunens nya lärare i större träffar tillsammans med mentorerna.  

Samtidigt har alla ansvar för att nya kollegor ska känna sig välkomna, viktiga och behövda i en skola som präglas av ömsesidigt lärande. Hur kollegor kan handleda varand­ra är också temat för Pedagogisk snabbguide nr 4.

Utifrån givna frågeställningar i genomtänkta samtalsstrukturer kan kollegahandledning leda till professionsutveckling för såväl erfarna som nya lärare.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant