Kompetensutveckling för hela arbetslaget!

Digitalisering, musik och sambedömning

När man läser Skolverkets rapport Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning, som kom under 2019, känns det som att den allmänna hysterin kring skolans digitalisering har lugnat sig en aning.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

#4
Årgång 29 - 2019
TEMA:
Årgång 29 - 2019

TEMA:
Digitaliseringens gränser

Digitalisering, musik och sambedömning

När man läser Skolverkets rapport Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning, som kom under 2019, känns det som att den allmänna hysterin kring skolans digitalisering har lugnat sig en aning.

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Porträttet

Rymdprofessorns guide till verkligheten

Öka förståelsen av statistik i skolan. Då minskar risken för att eleverna ska låta sig luras i framtiden, till exempel av spelsajter. Det säger Christer Fuglesang, professor i rymdfysik och Sveriges första astronaut, vars egna bedrifter nästan spräcker all sannolikhetslära.

Nr 4: 2019
TEMA
Digitaliseringens gränser
Här finner du artiklar och verktyg som ni kan diskutera i ert arbetslag om detta nummers tema.

På jakt efter balans

Det råder inga tvivel om att digitaliseringen för mycket gott med sig, särskilt inom skolvärlden. Dessutom är den redan här. Men om inte allt ska digitaliseras måste det finnas en gräns. Vi vill veta var den går.
Nr 4: 2019
Se allaSe färre

Tema: Sambedömning

I den här praktiska handboken får du:

·       Information om sambedömningens olika faser
·       Kunskap om Skolinspektionens granskningar av sambedömning
·       Fundera över syftet med sambedömning
·       Träna på att tolka styrdokument och att sambedöma elevprestationer
·       Reflektera över relationen mellan nationella prov och betyg
·       Skapa en exempelbank för framtida sambedömningar

Du som är prenumerant kan läsa snabbguiden här!

Nr 4: 2019
I klassrummet
Musik & värdegrund

Spela på lika villkor

Musik är ett ämne som berör känslomässigt, vilket ger läraren många möjligheter att ta upp frågor som handlar om värdegrund – samarbete, normer och inkludering. Men det förutsätter att man först skapar ett tryggt klimat i klassrummet.

Forskaren: Vässa din uppmärksamhet
Nr 4: 2019

Grundskoletidningen - digital

Bra att veta! Oavsett vilken prenumeration du har ingår: 

  • Inlogg till e-tidningen och Grundskoletidningen.se med aktuella utgåvor och arkiv.
  • Nio extra konton att dela ut, som ger dina kollegor tillgång till e-tidningen, grundskoletidningen.se och nyhetsbrevet.

Pst! Pedagogisk Snabbguide ingår nu i huvudtidningen och heter numera Pedagogik i praktiken! Läs hela tidningen här

Läs tidningen här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant