Digitalisering, musik och sambedömning

När man läser Skolverkets rapport Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning, som kom under 2019, känns det som att den allmänna hysterin kring skolans digitalisering har lugnat sig en aning. Tillgången till datorer har ökat och lärarnas behov av kompetensutveckling inom området har minskat, även om många fortfarande upplever att de behöver sådan.

Skolan har alltså börjat hitta en väg genom detta virrvarr och har tillsammans med digitaliseringen av samhället förstått att det här kommer att bestå, men att vi inte behöver skynda. Lärarna tycker enligt rapporten i stor utsträckning att digital teknik är ett betydelsefullt pedagogiskt verktyg. Förhoppningsvis har dock också de flesta insett att det finns intressenter som pressat på utvecklingen och skapat en stress kring digitaliseringen, egentligen enbart för eget ekonomiskt intresse och inte för att eleverna ska få ett så bra lärande som möjligt.

Catarina Player-Koro är den teknikintresserade ingenjören som blev högstadielärare i matematik och doktor i pedagogik. I intervjun på sidorna 12–15 är Catarina väldigt kritisk till hur det ser ut i skolan i dag vad gäller den programmering som finns i kursplaner och sambandet mellan elevers användande av digitala verktyg och resultat. Hon menar att skolan används som ett experiment, i och med att det inte går att vetenskapligt belägga sambandet.



En skola som inte gått med i digitaliseringshysterin i lika stor utsträckning är Idunskolan i Nacka. En Waldorfskola som försöker ha en balanserad syn på digitaliseringen. De plockar fram och använder tekniken när de bedömer att den behövs, främst i projekt. Sedan stoppas den undan igen och får vila medan de arbetar med andra verktyg.

Avdelningen ”I klassrummet” har i det här numret musik­ämnet som tema och vi får bland annat möta musikläraren Johanna Bjurling på Mariaskolan på Södermalm i Stockholm. Hon önskar att det skulle ges mer tid åt musikämnet för att komma bort från betygshets och ge fler möjlighet att prova mer.

I porträttet får vi möta en professor, frisbeekastare, skådespelare, maratonlöpare, barnboksförfattare och astronaut – och allt det här i en och samma person. Christer Fuglesang pratar om allt från rymdpromenader till varför han tycker att NO-ämnen är viktiga i skolan.



Så här vid skolstart hoppas jag också ni får tid att läsa Helena Wallbergs Pedagogisk snabbguide, denna gång om sambedömning.

 

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Testa GRAI ● din kreativa AI-kollega i skolan kostnadsfritt

Vill du spara tid och få tillgång till snabb och tillförlitlig information som kan lyfta din undervisning? GRAI är en AI-tjänst, utvecklad för att ge dig inspiration, nya idéer och praktisk hjälp som du kan använda i din undervisning. 

Testa GRAI här.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant