Digitalisering, musik och sambedömning

När man läser Skolverkets rapport Digital kompetens i förskola, skola och vuxenutbildning, som kom under 2019, känns det som att den allmänna hysterin kring skolans digitalisering har lugnat sig en aning. Tillgången till datorer har ökat och lärarnas behov av kompetensutveckling inom området har minskat, även om många fortfarande upplever att de behöver sådan.

Skolan har alltså börjat hitta en väg genom detta virrvarr och har tillsammans med digitaliseringen av samhället förstått att det här kommer att bestå, men att vi inte behöver skynda. Lärarna tycker enligt rapporten i stor utsträckning att digital teknik är ett betydelsefullt pedagogiskt verktyg. Förhoppningsvis har dock också de flesta insett att det finns intressenter som pressat på utvecklingen och skapat en stress kring digitaliseringen, egentligen enbart för eget ekonomiskt intresse och inte för att eleverna ska få ett så bra lärande som möjligt.

Catarina Player-Koro är den teknikintresserade ingenjören som blev högstadielärare i matematik och doktor i pedagogik. I intervjun på sidorna 12–15 är Catarina väldigt kritisk till hur det ser ut i skolan i dag vad gäller den programmering som finns i kursplaner och sambandet mellan elevers användande av digitala verktyg och resultat. Hon menar att skolan används som ett experiment, i och med att det inte går att vetenskapligt belägga sambandet.

En skola som inte gått med i digitaliseringshysterin i lika stor utsträckning är Idunskolan i Nacka. En Waldorfskola som försöker ha en balanserad syn på digitaliseringen. De plockar fram och använder tekniken när de bedömer att den behövs, främst i projekt. Sedan stoppas den undan igen och får vila medan de arbetar med andra verktyg.

Avdelningen ”I klassrummet” har i det här numret musik­ämnet som tema och vi får bland annat möta musikläraren Johanna Bjurling på Mariaskolan på Södermalm i Stockholm. Hon önskar att det skulle ges mer tid åt musikämnet för att komma bort från betygshets och ge fler möjlighet att prova mer.
I porträttet får vi möta en professor, frisbeekastare, skådespelare, maratonlöpare, barnboksförfattare och astronaut – och allt det här i en och samma person. Christer Fuglesang pratar om allt från rymdpromenader till varför han tycker att NO-ämnen är viktiga i skolan.

Så här vid skolstart hoppas jag också ni får tid att läsa Helena Wallbergs Pedagogisk snabbguide, denna gång om sambedömning.

 

Tobias Ludvigson

Tobias Ludvigson

Chefredaktör

Oj, är du inte prenumerant?

Den här artikeln kan endast läsas av dig som prenumererar på Grundskoletidningen Pedagogisk snabbguide.

Så här kan du läsa vidare
Logga in eller börja prenumerera så får du tillgång till alla fördjupande och inspirerande artiklar i Grundskoletidningen och Pedagogisk snabbguide.
Kompetensutveckling när den är som bäst.

Bli prenumerant