Ämne

TEMA: Relationskompetens

Beröring självklart för eleverna

På idrottslektionerna ställs frågor om beröring på sin spets. Men Annica Caldeborgs forskning visar att frågan inte alls är så komplicerad för eleverna som många lärare tycks tro.

Nr 5 2019

Är du beredd?

I höstas var Grundskoletidningen på plats på OECD:s huvudkontor i Paris för att följa slutspurten med PISA 2018, som lanseras den 3 december.
Nr 6 2019
TEMA: PISA-SPECIAL

En välbevakad världshemlighet

REPORTAGE. Stressen är påtaglig hos Pisa-teamet i Paris inför lanseringen av de nya resultaten. Och sekretessen kring siffrorna är rigorös.

– Det är så hemligt att jag inte ens kan svara på exakt hur de lyckas hålla det hemligt, säger kommunikatören Henri Pearson.

Nr 6 2019
TEMA: PISA-SPECIAL

Framtiden blir svår att mäta

INTERVJU. Pisa-chefen Andreas Schleicher hade det så tufft de första åren i grundskolan att han knappt minns den tiden. Räddningen blev hans musikintresse och det är i den svårtestade terrängen som han är övertygad om att skolans framtid ligger. 

Nr 6 2019

”Ge tid för samtal och diskussioner”

Rollspel kan vara en rolig metod för att få igång diskussioner i klassrummet där begreppen kommer in på ett naturligt sätt. Det tipset ger Andreas Lündin, lärare i naturorienterande ämnen på högstadiet.

Nr 6 2019

Tema: Läsförståelse

I den här praktiska handboken får du:

·       Forskning kring läsförståelse och strategier
·       Undervisningsmodeller för läsförståelseutveckling
·       Läroplanens skrivningar om läsning
·       Övningar för kollegialt samarbete och lärande kring läsförståelse
·       Stöd att genomföra och reflektera kring beprövade modeller i undervisningen

Du som är prenumerant kan läsa snabbguiden här!

Nr 6 2019
TEMA: Skolutveckling

Här går alla åt samma håll

Bildstöd för inkludering, förbud mot att prata betyg med eleven under terminens gång och tydliga rutiner för att skapa trygghet. Erlaskolan har gjort flera genomtänkta förändringar de senaste åren. Receptet? Schemalagd skolutveckling varje onsdag.

Möten med möjligheter

Jag hoppas sommaren blev skön och vilsam om än begränsad för många av oss. Efter en minst sagt annorlunda vår där en del var sig både likt och olikt för lärare och elever i grundskolan börjar ett nytt läsår med nya utmaningar och möten.
Nr 4 2020

Tema: Handleda varandra

I den här praktiska handboken får du: 

·       Ta del av forskning om det lärande som sker vid studiebesök
·       Ett verktyg för planering av studiebesökets olika steg
·       Reflektionsunderlag som hjälper dig att fokusera under besöket
·       Metoder för utvärdering och skapande av erfarenhetsbank
·       Idéer för det virtuella studiebesöket

Du som är prenumerant kan läsa snabbguiden här!

Nr 4 2020

Den demokratiska läsaren

Att förstå hur alfabetets bokstäver hör ihop med ljud som bildar ord är fantastiskt. Att läsa öppnar nya världar av möjligheter. Högläsningens viktiga stunder av samvaro behöver förstås inte vara över, men att knäcka läskoden är början på en ny, mer självständig, frihet.
Nr 5 2020

Läs mer!

Vi har samlat böcker som behandlar några av metoderna i guiden.

Nr 3 2021
TEMA: Läsutveckling

Superhjältar gör världen tydligare

Ison Glasgow har aldrig varit Ann-Marie Körlings elev. Men i så fall kunde det här ha varit ett textsamtal.

… om allt Ison lärde sig av att läsa serietidningar – att hantera svåra känslor, hoppas på framtiden och lära känna det nya hemlandet Sverige.

… om allt Ann-Marie lärde sig om pedagogik av att läsa Isons självbiografi

TEMA: Fysisk aktivitet och inlärning

Pulsen ska upp i taket

Jennie Cernjul jobbar som lärare i idrott och hälsa vid Adolf Fredriks musik­klasser i Stockholm. Hon vill att eleverna ska höja pulsen rejält under lektionen.

– Jag vill få dem att anstränga sig och våga svettas, de ska lämna lektionen högröda, säger hon.

Läs vidare?

Denna artikel är publicerad i Grundskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in som prenumerant.

Så här läser du vidare
Börja prenumerera på Grundskoletidningen så får du bland annat tillgång till lektionsupplägg, workshopmaterial och lärorika reportage

Kompetensutveckling för hela arbetslaget! 

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Grundskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Grundskoletidningen är fullspäckad av kunskap, lektionsförslag och workshoppupplägg - perfekt för din och arbetslagets utveckling.

Bli prenumerant